Terug
Paddenstoelenragout
Ingredienten
  • 1/2 liter water
  • 1 groentebouillontablet: verkruimeld
  • Paar druppels citroensap
  • 350-500 gram schoongewreven paddenstoelen*
  • 2 fijngesneden lente-uistengels
  • 60 - 80 gram roomboter
  • 60 - 80 gram rijstmeel of boekweitmeel
  • Zout naar smaak
  • Peper naar smaak
  • * Heb je behoefte aan een energie-boost? Kies dan voor shiitake.
Bereidingstijd 25 minuten Benodigdheden

mes, 2 kookpannen waarvan 1 met dikke bodem, garde en schenkbeker.

Houdbaarheid Maximaal 2 dagen in de koelkast.

Bereiding

  1. Breng een halve liter water aan de kook.
  2. Voeg het verkruimelde bouillontablet toe en laat de bouillon kort koken totdat alle klontjes verdwenen zijn.
  3. Schenk de bouillon in de schenkbeker en voeg de gesneden paddenstoelen en lente-ui toe. In de hete bouillon garen de paddenstoelen en lente-ui licht toe. In de hete bouillon garen de paddenstoelen en lente-uit licht zonder dat ze te zacht worden.
  4. Sprenkel een paar druppels citroensap in de bouillon.
  5. Zet een kookpan met dikke bodem op laag vuur en smelt daarin ongeveer 60 gram roomboter.
  6. Zodra de boter gesmolten is, voeg je al kloppende met een garde, beetje bij beetje 60 gram meel toe totdat een gladde saus ontstaat. Als er klontjes ontstaan, voeg je wat extra boeter toe (geen bouillon!). Dit is de truc voor een gladde ragout zonder klontjes!
  7. Als je een gladde saus hebt gemaakt, voeg je, al kloppende met een garde, in een dun straaltje de bouillon toe. Telkens als je saus het vocht heeft geabsorbeerd, voeg je weer extra vocht toe.
  8. Op het einde voeg je de paddenstoelen en lente-uit toe.
  9. Proef of de ragout naar smaak is en voeg desgewenst extra zout, peper of wat citroensap toe.

Is de ragout te dun? Voeg dan beetje bij beetje wat extra meel toe.

Serveertip
  • Serveer de ragout met rijst of op een flensje, (recept staat in het boek) als lunch.
  • Paddenstoelenragout is ook lekker op een geroosterde boterham.
Variatie

Na een pittige menstruatie kun je de groentebouillon vervangen door een kippen- of runderbouillon en desgewenst wat fijngesneden kip, om sneller op krachten te komen.

Geschikt
  • In de eerste en tweede week na de menstruatie (week 2 en 3); om energie en bloed op te bouwen. Dit geldt vooral voor de versie waarin shiitake worden gebruikt en/of vleesbouillon en fijngesneden kip.
  • Week 4 van de cyclus om snacktrek en PMS-klachten te beperken.
  • Als je (kunstmatig) in de overgang bent en botontkalking wilt voorkomen.epen
  • Als je herstellende bent van een operatie of IVF/ICSI-poging.
  • Als je een kinderwens hebt of zwanger bent en een extra natuurlijke bron van foliumzuur en vitamine D goed kunt gebruiken.
Niet geschikt
  • Als je vet slecht verteert.

In het boek lees je ook nog waarom dit zo is volgens de Chinese- of westerse voedingsleer.

Kookboek endometriosedieet aanbevolen door gynaecologen en EndometrioseStichting

de helende kracht van voeding voor vrouwen Inkijkexemplaar Bestel het boek Op voorraad. 30 dagen bedenktijd: niet goed is geld terug.

Kookboek endometriosedieet aanbevolen door gynaecologen en EndometrioseStichting

de helende kracht van voeding voor vrouwen Inkijkexemplaar Bestel het boek Op voorraad. 30 dagen bedenktijd: niet goed is geld terug.

Vrouwen met endometriose hebben baat bij aanpassingen in voeding

Dr. B. Havenith Vrouwenarts, orthomoleculair arts en oprichter van Vrouwenpoli Boxmeer.
Lees meer

Over de auteur

Stephanie van Hulst, gelicenseerd acupuncturist en Chinees herbalist is de auteur van het endometriosedieet.

Lees meer